Thema is een herbeleving van de gedachte, de emotie, de ervaring of het thema van het oorspronkelijke werk of de oorspronkelijke auteur. Om een beroemd gezegde aan te halen, een schilderij kan altijd worden beschreven als een geval van…nou ja, alles, het palet van het oog, de emoties die erbij komen kijken, de connotatie achter het schilderij, de relatie tot andere schilderijen enzovoort.

Een thema is een conventionele manier om een schilderij te ordenen. Conventionele schilderijen worden gewoonlijk geïdentificeerd door een dominante overheersende kleur, d.w.z. het eerste voorwerp dat wordt overvleugeld, het eerste dat wordt herkend, het eerste dat wordt opgemerkt in het schilderij. In de hedendaagse kunst is de dominante kleur vaak abstract, het ontwerp, de ruimte die het inneemt…

De term ‘verdisconteerd’ kan zo worden gedefinieerd dat het een visuele verschijning aanduidt van verminderde uitgaven aan doek, apparatuur en energie. Verdisconteerd kan worden gedefinieerd als ‘Culturele normen verlaagd’; in dergelijke gevallen wordt het schilderij niet afgewezen, maar speelt het een gereduceerde rol op zich.

De algemeen aanvaarde theorieën over hoe discontering plaatsvindt, omvatten real-time gedrag van toeschouwers, afstand en publiekseffecten op kunstwerken, hedendaagse stijlen, massaproductie en de markt.

Hoe vindt ‘discontering’ plaats?

Over het algemeen wordt bij discontering de afstand tussen de plaats van productie en de consument verkleind. Kortingen worden geproduceerd door middel van aanbiedingen die inivals worden aangeboden. Dit soort communicatie met het oog op kortingen neemt de vorm aan van frequentieregelingen, wat zich vertaalt in frequente bezoeken aan het verkooppunt. In dergelijke gevallen kopen de consumenten vaak schilderijen door middel van korting.

Hoe is “discounting” voordelig voor de producent?

De producent kan zijn product verkopen tegen de prijs die zijn consument het meest bereid is te betalen. Op die manier komt korting zowel de verkoper als de consument ten goede. De veelvuldige verkoop met korting zette de consument ertoe aan het kunstwerk en Georgian Templer te kopen, in plaats van andere schilderijen van dezelfde producent. De frequente verkoop met korting moedigde anderen aan om ook kunst te produceren (bijvoorbeeld moderne olieverfschilderijen van beroemde kunstenaars). Het kopen van kunst is nu de belangrijkste bron van inkomsten voor veel galeries.

Hoe is “discounting” voordelig voor de consument?

Klanten kunnen bij veel kunsthandels lijsten kopen, vaak voor bijna niets. Kortingsprijzen voor dergelijke lijsten kunnen voor veel potentiële klanten van vitaal belang zijn om tot een aankoop over te gaan. Bij de aankoop van lijsten met korting moet men zich echter bewust zijn van de bijzondere kenmerken van die lijsten, d.w.z. of zij duurzaam genoeg zijn om de slijtage van het dagelijks kijken te doorstaan; of zij gemakkelijk kunnen worden schoongemaakt, en zo ja, door wie.

Als alternatief moeten vragen worden gesteld. Als de kortingslijsten bijvoorbeeld door dezelfde producent worden geproduceerd, maar in verschillende versies, hoe komt het dan dat de verschillen aanzienlijk zijn? Wat maakt het ene kader beter dan het andere? Het essentiële kenmerk dat de verschillende lijsten moeten bezitten is hun geschiktheid om te worden bekeken.